جایگاه روایت شعبه از عاصم نظر مفسرین امامیه

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه قم

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فقه و اصول (حوزه علمیه)

چکیده

قرائت قرآن، دیرینه‌ای به اندازه‌ی نزول قرآن دارد و علم قرائت برخاسته از این پیشینه می‌باشد. اقبال مسلمانان به قرائت عاصم از جهت عالی بودن سند آن باعث شده در تعیین طریق آن یعنی ابوبکر بن عیاش و حفص بن سلیمان دقت بیشتری لحاظ کنند، به ویژه اینکه اختلاف این دو روایت به حدی است که هر کدام قرائت جداگانه‌ای به شمار می‌رود. ایراداتی همانند ضعف در حدیث، خطا و اعراض از قرائت عاصم، مهم‌ترین خدشه‌هایی است که به روایت ابوبکر بن عیاش وارد کرده‌اند. این پژوهش با تحلیل ادعاهای مطرح شده به دفاع از این روایت پرداخته و شخصیت اخلاقی، اعتقادی و علمی ابوبکر بن عیاش را تبیین نموده است. این روایت تأثیر بسزایی در فقه و تفسیر دارد. مجمع‌البیان نمونه کاملی است که طبق این روایت به تفسیر قرآن پرداخته است. در این نوشتار موارد جالب توجهی از این روایت که در تفاسیر شیعی وجود داشته، احصا شده تا دلیلی بر رواج این روایت نزد امامیه باشد.

کلیدواژه‌ها


دوره 3، شماره 4
سال سوم، شماره چهارم، بهار و تابستان 1394سال سوم، شماره چهارم، بهار و تابستان 1394
شهریور 1394
صفحه 65-86
  • تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1394
  • تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 02 تیر 1394