تحلیل تعبیر «قرائة العامة» و تعابیر مشابه آن در تفسیر فراء

نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران

2 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

بحث از قرائات قرآن از مباحث مهم علوم قرآنی است که افزون بر تأثیر در صحت قرائت قرآن، در فهم و تفسیر آیات قرآن کریم و استنباط مطالب فقهی و کلامی نیز تأثیر به سزائی دارد. به رغم گزارش‌های متعدد تاریخی مبنی بر عدم وجود قرائت واحد در سراسر بلاد اسلامی در طول تاریخ، برخی تلاش کرده‌اند با استناد به تعابیری همچون تعبیر «قرائة العامة» در منابع سده‌های نخست هجری، به ویژه در کتاب معانی القرآن فراء، وجود یک قرائت رایج میان عموم مردم در طول تاریخ را اثبات کنند و قرائت امروزی (روایت حفص از قرائت عاصم) را مطابق همان قرائت مطرح کنند. این در حالی است که این دو ادعا، نتیجه نقل نادرست عبارات و همچنین نتیجه غفلت از عبارات و شواهد متعدد دیگری بوده که عکس این ادعا را به اثبات می‌رساند. بررسی تعبیر «قرائة العامة» و تعابیر مشابه آن در کتاب معانی القرآن فراء نشان می‌دهد که این‌گونه تعابیر در موارد متعدد و فراوانی با روایت حفص از عاصم سازگاری ندارند. همچنین بررسی کامل و جامع موارد استعمال تعبیر «قرائة العامة» و تعابیر مشابه آن در کتاب فراء، بیانگر این حقیقت می‌باشد که مقصود از این‌گونه تعابیر صرفاً گزارشی از قرائت اکثر قاریان است و بر این اساس نمی‌توان تعابیری چون «قرائة العامة» را شاهد وجود یک قرائت واحد عمومی در قرون نخست هجری و دلیل صحت انحصاری قرائت کنونی قلمداد نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Phrase “Qiraʾat al-ʿAmmah” and Similar Phrases in the Exegesis of al-Farraʾ

نویسندگان [English]

  • Hamed Sharifinasab 1
  • Aliakbar Babayi 2
1 PhD Student in Qurʾān and Hadith Sciences at Tehran University
2 Associate professor at the Research Center of the Seminary and University
چکیده [English]

Discussion of the topic of modes of recitation of the Qurʾān is one of the important topics in the Qurʾānic sciences that not only deals with the accuracy of Qurʾānic recitation, but also effects the understanding and exegesis of Qurʾānic verses and also impacts the derivation of Islamic law and understanding of theological matters. In spite of numerous historical reports that indicate that there was no single uniform recitation in all the Islamic lands throughout history, some scholars have appealed to phrases such as “Qirāʾat al-ʿĀmmah” (lit. the recitation of the masses) which are found in sources dating back to the first centuries of the Hijrah, especially in al-Farrāʾ’s Maʿānī al-Qurʾān, to try and prove the existence of a single prevalent recitation among the general population throughout history. They claim that the current prevailing recitation (i.e. the narration of Ḥafṣ from ʿĀṣim) is that very same recitation that has always been prevalent. However, we note that these two claims are the result of an incorrect understanding of these expressions, and the neglecting of many other evidences which contradict these claims. A study of the phrase “Qirāʾat al-ʿĀmmah” and other similar phrases in al-Farrāʾ’s Maʿānī al-Qurʾān shows that in many instances such phrases are not compatible with recitation of Ḥafṣ from ʿĀṣim. Also, a comprehensive study of the instances where the phrase “Qirāʾat al-ʿĀmmah” and other similar terms in al-Farrāʾ’s work shows that the

کلیدواژه‌ها [English]

  • differences in modes of recitation
  • “Qirāʾat al-ʿĀmmah
  • ” recitation of the masses
  • Ḥafṣ
  • ʿĀṣim
دوره 6، شماره 10
سال ششم، شماره 10، بهار و تابستان 1397ش
شهریور 1397
صفحه 35-59
  • تاریخ دریافت: 07 خرداد 1397
  • تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1397
  • تاریخ پذیرش: 29 تیر 1397