دلایل فراگیری دانش تجوید و قرائت مرتّل

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار هیات علمی جامعة المصطفی العالمیة

2 کارشناس ارشد تفسیر اثری دانشگاه قرآن و حدیث قم

چکیده

یکی از موضوعات مورد توجه در قرائت قرآن کریم که هم از ناحیه قرآن و هم از ناحیه روایات، مورد توجه قرار گرفته است مسئله تجوید است؛ موضوع تجوید قرآن به رغم جایگاه و اهمیت خاصی که در زیبا خوانی قرآن کریم دارد، ضرورت و چرایی توجه به آن از نگاه قرآن و سیره معصومانb آن چنان که بایسته است، مورد تحقیق و باز شناسی قرار نگرفته است در این میان، برخی ضرورت و بلکه اصل وجود آن را در تلاوت قرآن، کم اهمیّت جلوه داده‌اند.
پرسش اصلی نوشتار حاضر آن است که ضرورت‌های قرآنی ـ حدیثی و دیگر ضرورت‌های فراگیری دانش تجوید و قرائت مرتّل چیست؟ روش تحقیق تحلیلی و توصیفی است که با بررسی برخی از آموزه‌های دینی از جمله آیات و سخنان معصومانb پاسخ بررسی خواهد شد.
شش ضرورت قرآنی که عبارتند از: 1) ترتیل، همان تجوید است؛ 2) فرآیند نزول قرآن بر اساس ترتیل؛ 3) تلاوت قرآن با تأنی و درنگ؛ 4) حق تلاوت در قرآن؛ 5) نزول قرآن به زبان عربی؛ 6) الگوگیری از پیامبرa؛ و نیز شش ضرورت غیر قرآنی شامل: 1) سیره معصومانb؛ 2) ضرورت تبلیغی برای رفع محجوریت از چهره قرآن کریم؛ 3) مقدمه خشوع؛ 4) ضرورت فقهی؛ 5) مقدّمه تدبّر؛ 6) ضرورت‌های بین المللی (ترویج فرهنگ قرآنی، مبارزه با استکبار و...). نتیجه بررسی نوشتار حاضر بوده است که اهمیّت فراگیری دانش تجوید را نمایان می‌سازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reasons for Acquiring Knowledge of Tajwid and Measured Recitation

نویسنده [English]

  • Mohammad Amini Tehrani 1
1 Corresponding Author, Assistant Professor, Al-Mustafa International University
2
چکیده [English]

Abstract
One of the topics of interest in the science of Qurʾānic recitation, which has been addressed both in the Qurʾān and in the traditions, is the issue of tajwīd. Despite being an important subject that is related to the beautiful recitation of the Qurʾān, the necessity and purpose of tajwīd as outlined in the Qurʾān and traditions of the infallibles (a) has not been adequately researched. As a result, some have underestimated the necessity and even the fundamental requirement of this discipline in Qurʾānic recitation.
The primary question of the present paper is: based on the Qurʾān and Hadith, as well as other sources, what is the extent of the requirement of learning tajwīd and measured recitation? The methodology employed in this article is descriptive-analytical, and through the study of some of the religious teachings, including verses of the Qurʾān and sayings of the infallibles (a), the answer to the above question will be considered.
The six essentials of the Qurʾān are: (i) measured recitation, which is the same as tajwīd; (ii) the process of Qurʾānic revelation on the basis of measured recitation; (iii) reciting the Qurʾān with tranquility and deliberation; (iv) the proper recitation of the Qurʾān; (v) revelation of the Qurʾān in Arabic; and (vi) taking the Prophet (s) as a role model. The six non-Qurʾānic essentials include: (i) the way of the infallibles (a); (ii) the necessity of conveying the message that would remove neglect for Holy Qurʾān; (iii) the role of humility; (iv) jurisprudential requirements; (v) importance of reflection; and (vi) global requirements (such as promoting Qurʾānic culture, combating injustice, etc.). The conclusion of the present article is that the acquisition of knowledge of tajwīd is indeed seen to be of paramount importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Tajwīd
  • Qurʾānic essentials
  • non-Qurʾānic essentials
  • measured recitation
  • proper recitation
  • propagation
  • reflection