مبانی قرائی تفسیر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعة المصطفی العالمیة

2 دانش آموخته دکتری تفسیر تطبیقی جامعة المصطفی العالمیة

چکیده

بحث مبانی تفسیر از مسائل مهم دانش تفسیر است که از دیرباز مورد توجه دانشمندان این فن قرار داشته است و در عصر حاضر بیش از پیش مورد کنکاش قرار گرفته است. یک دسته از مبانی تفسیر ریشه در دانش قرائات دارد. روشن است مفسر قبل از ورود به تفسیر ناگزیر باید در این زمینه نیز به یک نظریه برسد و تفسیر را بر آن بنیان نهد. این نوشتار در صدد بررسی مبانی قرائی تفسیر است و می‌کوشد با روش توصیفی تحلیلی سه مبنا از مبانی قرائی تفسیر که عبارتند از: تواتر قرائات، نزول قرآن بر هفت حرف و انحصار اعتبار قرائات در یک قرائت را مورد بررسی قرار دهد. برآیند پژوهش حاکی از آن است که ادعای تواتر قرائات قابل قبول نیست، از این رو نمی‌تواند مبنای صحیحی برای تفسیر قرآن قرار گیرد. همچنین احادیث نزول قرآن بر هفت حرف افزون بر غیر معتبر بودن در منابع شیعی در منابع اهل سنت نیز از حیث سندی محل تامل و از حیث دلالی مبهم است و تنها در مورد اختلافات ناشی از لهجات مختلف قابل پذیرش است و مبنا قرار دادن آن برای تفسیر قرآن بر اساس قرائات متعدد صحیح به نظر نمی رسد. انحصار اعتبار و حجیت به قرائت عاصم نیز فاقد مستندات کافی بوده و با گزارشات تاریخی همخوانی ندارد. بنابر این مفسر در تفسیر باید علاوه بر قرائت عاصم به سایر قرائات معتبر نیز نظر داشته باشد و ذکر احتمالات متعدد تفسیری بر اساس قرائت‌های مشهور و معتبر یک مزیت تفسیری به حساب می‌آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principles of Reading-based Exegesis

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Eskandarlou 1
  • Sayyid Mojtaba Razavi Asil 2
1 Associate Professor at al-Mustafa International University (mjeskandarlo@miu.ac.ir).
2 PhD in Comparative Exegesis, al-Mustafa International University
چکیده [English]

 
Abstract
The discussion on the principles of interpretation is one of the most important issues in the science of exegesis which has long been the focus of scholars of this discipline and has been explored even more in the present age. One set of principles of exegesis is rooted in the science of modes of reading. It is clear that the exegete must inevitably arrive at a theory in the field before embarking on his exegesis based on that theory. This essay seeks to explore the principles of reading-based exegesis and attempts to analyze, by means of a descriptive-analytic method, three potential principles of reading-based exegesis, namely: successively transmitted modes of reading, revelation of the Qurʾān upon seven ‘letters’, and limitation of the validity of the readings into one reading. The result of the study indicates that the claim of successively transmitted readings cannot be accepted, thus it cannot be a correct basis for the exegesis of the Qurʾān. Similarly, the traditions about the Qurʾān’s revelation in seven ‘letters’, in addition to being inauthentic in the Shīʾī sources, are also unsubstantiated in terms of chains of transmission and ambiguous in terms of meaning in the Sunni sources. As such, they can only be accepted in disputes arising from different accents and using them as a basis for exegesis founded on different modes of recitation does not seem correct. Limiting the valid and authoritative recitation to the reading of ʿĀsim also lacks sufficient evidence and is inconsistent with historical reports. Therefore, in his commentary, the exegete must consider other valid readings in addition to the reading of ʿĀsim, and must mention the multiple possible interpretations based on well-known and valid readings, which is itself considered to be a merit of exegesis

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Principles of Qurʾānic exegesis
  • successively transmitted modes of recitation
  • traditions of revelation upon seven ‘letters’
  • unified reading
  • Ḥafs from ʿĀsim