نگرشی بر ماهیت تغنّی در تلاوت قرآن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم

2 کارشناس ارشد دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم

چکیده

یکی از مؤلفه های مهم در اثرگذاری و انتقال مفاهیم قرآن، بیان زیبا و صوت و لحن واژگان قرآن می باشد. با مراجعه به سیره پیامبر گرامى اسلامm درمى‌یابیم که با نزول قرآن کریم، قرائت قرآن با صداى زیبا و آهنگ خوش توسط پیامبراسلامm مطرح گردیده است و امامان معصوم همچون امام سجاد، امام باقر و امام کاظم نیز از صداى زیبا و تلاوت آهنگین برخوردار بودند. پس از گسترش علم مقامات عربی، قاریان قرآن نیز تَغَنّی در قرآن را گسترش دادند و این کار را با آگاهی از احکام تلاوت، آگاهی از نغمه‌ها و رعایت شأن و احترام آیات الهی، زینت بخشیدند تا با سیر تکاملی، به رشد وکمال خود در عصر معاصر رسید.
فقها درباره مشروعیت داشتن و جواز یا حرمت تغنی به قرآن اختلاف نظر دارند؛ بسیاری تغنّی را از ریشه غِناء و به معنای خواندن قرآن با صدای زیبا همراه الحان و انغام ولی سازگار با قداست قرآن تفسیر کرده‌اند که ابن عباس، ابن‌ مسعود و برخی دیگر از صحابه و تابعان آن را پذیرفته اند و این موضوع به عنوان یک امر مسلّم نزد اهل فن نیز پذیرفته شده است. این جستار بر آن است تا به روش توصیفی- تحلیلی علاوه بر رویکرد تاریخی به تغنی، اصل ماهیت تغنی، جایگاه و اهمیت وهمچنین مشروعیت آن را مورد بررسی قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Overview of the Essence of Melody in the Recitation of the Quran

نویسندگان [English]

  • majid sadeghi mazidi 1
  • Hamid Farahnak Bushehri 2
1 Assistant Professor of University of Quran Science and Culture
2 MSc. Graduate from the University of Qurʾānic Sciences and Disciplines (hamid.farahnaky1360@gmail.com).
چکیده [English]

Abstract
One of the important elements in influencing listeners and conveying the precepts of the Qurʾān to them is the beautiful expression, sound and tone of the Qurʾānic words and letters. As such, melody is considered one of the important elements of Qurʾānic recitation, the origin of which is to be found in the earliest days of Islam. When we turn to the life of Holy Prophet of Islam (s), we find that when the Holy Qurʾān was revealed, the Prophet himself gave much importance to its recitation with a beautiful and melodious recitation. The infallible Imams (a), such as Imam al-Sajjād (a), Imam al-Bāqir (a) and Imam al-Kāẓim (a) also recited the Quran in a beautiful, melodious voice. In the present era, melodious recitation is accepted as one of the forms of Qurʾānic recitation among the reciters of the Qurʾān. This type of recitation, in addition to using different musical notes and tones, also focuses on the correct pronunciation of words and letters, rules of pause and continuation as well as different rules and principles of recitation.
Jurists have different views on the legality or prohibition of singing and melody. Many have defined it to mean reciting the Qurʾān in a pleasant voice and melodious tone while adhering to the principles and values ​​of the Qurʾān. This was something that was accepted by Ibn ʿAbbās, Ibn Masʿūd, and some of the other Companions and Successors, and it is also deemed to be an accepted principle in the contemporary era among the Qurʾān reciters. This paper seeks to examine, in a descriptive-analytical manner, the historical approach to melodious recitation, its essential nature, its status and importance, as well as its legality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: The Holy Qurʾān
  • recitation
  • essence of melodious recitation
  • history of song