دیدگاه شیخ طوسی در مورد قرائات قرآن

نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی

نویسنده

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان

چکیده

قاریان قرآن کریم در خوانش برخی از واژه‌های قرآن اختلاف داشته‌اند. پژوهشگران حوزه قرآن و تفسیر همواره در برابر پدیده اختلاف قرائت دیدگاه خویش را آشکار ساخته‌اند. شیخ طوسی در مقام بزرگ ‌مفسر و فقیه شیعی قرن پنجم در جای‌جای تفسیر خویش، التبیان، قرائت قاریان را حکایت کرده  و حجّت هر یک از قرائات را بیان کرده است. هرچند شیخ طوسی قرائت قرآن به قرائت‌های متداول را، روا می‌داند و اصل گونا‌گونی خوانش را در قرآن کریم از اصحاب پیامبر اکرمa، قاریان هفت‌گانه و دیگر قاریان می‌پذیرد، ولی پرسش آن است که وی در وجه اعتبار قرائت محکیّ از قاریان چه نظری دارد و چه قواعدی را برای تشخیص قرائت معتبر و روا از نامعتبر و ناروا به کار می‌بندد؟ بر اساس جست‌وجوی فراگیر در تفسیر التبیان شیخ طوسی و بررسی سخنان وی در حکایت اختلاف قرائات و داوری درباره آنها، چنین به دست می‌آید که شیخ طوسی بر پایه چهار ملاک و قاعده، قرائت معتبر را از نامعتبر می‌شناساند؛ قرائت مخالف اصول و قواعد مسلَّم و قطعی زبان عربی در حوزه لغت، صرف و نحو، قرائت شاذّ و نارایج، قرائت مورد نهی معصوم و قرائت مخالف خط مصحف مرسوم نامعتبر است و تلاوت قرآن به چنین گونه قرائت‌هایی ناروا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Shaykh Tusi’s Views on Variant Quranic Readings*

نویسنده [English]

  • Mohammad Soltani Renani
Associate Professor, Faculty of Qurʾān and Hadith, University of Isfahan (Tahqiqmsr600@gmail.com).
چکیده [English]

Abstract
The reciters of the Holy Qurʾān have disagreed on the method of recitation of some of the words of the Qurʾān. Scholars of the Qurʾān and its exegesis have always expressed their views on the phenomenon of variant readings. Shaykh Ṭūsī, the great doyen of scholarship, was a Shīʿī jurist and exegete of the fifth century. In his commentary, al-Tibyān, he recounts the variant readings of the Qurʾān reciters and explains the validity of each of the readings. Although Shaykh Ṭūsī accepts the notion of variant readings of the Holy Qurʾān from the companions of the Holy Prophet (s), the seven major reciters as well as other reciters, the fundamental question is: what is his view concerning of the validity of the modes of reading that have been narrated by the reciters and what conditions does he consider in order to distinguish valid readings from invalid and incorrect ones? Based on a comprehensive search in Shaykh Ṭūsī’s exegesis al-Tibyān and a study of his statements concerning the variant readings and his appraisal of the same, we arrive at the conclusion that Shaykh Ṭūsī uses four criteria as the basis for distinguishing valid readings from invalid ones: readings that are contrary to the established and accepted rules of the Arabic language in terms of vocabulary, syntax and grammar, anomalous and odd readings, readings that have been proscribed by the infallibles, and readings that contradict the customary script of the prevalent text of the Qurʾān are considered invalid, and recitation of the Qurʾān according such readings is deemed incorrect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: reading of the Qurʾān
  • variant readings
  • Shaykh Ṭūsī
  • valid reading
  • preferred reading