بررسی قرائت مصاحف منسوب به ائمه(ع)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تفسیر قرآن؛ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

2 استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

چکیده

یکی از منابع ارزشمند در بحث تاریخ قرآن، نسخ مخطوط قرآنی است. این منابع، اطلاعاتی درباره قرائت، عد الآی، قواعد املای مصاحف و ... در زمان‌های مختلف به دست می‌دهند. مصاحف کهن در بسیاری از کتابخانه‌ها و موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند. برخی از آنها با تکیه بر ترقیمه (امضای کاتب)، وقف‌نامه یا دیگر نشانه‌های موجود در مصحف، و یا به صورت شفاهی، به ائمه اطهارb نسبت داده شده‌اند. در کتابخانه مرکزی و گنجینه قرآن و نفایس موزه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد، بیش از 20 قرآن خطی منسوب به ائمه اطهارb وجود دارد. بررسی مصاحف از نظر اختلاف مصاحف، قرائت، عد الآی، قواعد املاء و دست‌خط، در کشف مکان و زمان تقریبی کتابت آنها موثر است و با کمک این مولفه‌ها، می‌توان به درستی یا نادرستی انتساب پی برد. این پژوهش، به بررسی چهار مصحف منسوب موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی که بیش‌ترین تعداد صفحات را نسبت به دیگر مصاحف منسوب دارند، پرداخته و با بررسی مؤلفه‌های پیش‌گفته، نشان داده است که انتساب این مصاحف به ائمه اطهارb صحیح نیست، بلکه ویژگی‌های دست‌خط و قواعد املاء، آنها را به زمانی دورتر از قرن دوم باز نمی‌گرداند. با این حال، دلایلی به این انتساب منجر شده است؛ این دلایل را می‌بایست در خود مصحف و یا در فضای حاکم بر دوره انتساب آن جستجو، و بر این اساس احتمالاتی را مطرح کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Reading in Quranic Codices Attributed to the Imams (a)*

نویسندگان [English]

  • Zahra Molaii Eshgabad 1
  • Elahe Shahpasand 2
1 MSc. Student in Qurʾānic Exegesis at the University of Qurʾānic Sciences and Disciplines. (Primary Author)
2 Associate Professor at the University of Qurʾānic Sciences and Disciplines (shahpasand@quran.ac.ir).
چکیده [English]

Abstract
One of the valuable resources in the discussion on the history of the Qurʾān is the Qurʾānic manuscript. It is a resource that provides information on readings, verse numbering, spelling rules, etc. during different ages. Ancient texts are preserved in many libraries and museums around the world. Some of them have been attributed to the Imams (a) by relying on the colophon (scribe’s statement on the work), endowment note, or other signs present in the written text or conveyed orally. In the collection of ‘treasures and precious manuscripts of the Qurʾān’ at the Central Museum of the Astan Quds Razavi in Mashhad, there are more than twenty hand-written Qurʾāns attributed to the infallible Imams (a). Studying these manuscripts to note the differences between the texts, readings, verse numbering, spelling and handwriting rules, is beneficial in discovering the approximate place and time of their composition, and with the help of these mechanisms, the validity of attribution or lack thereof can be identified. This study examines four manuscripts attributed to the infallibles in the Astan Quds Razavi library which have the greatest number of pages than the rest. By examining the features mentioned, we arrive at the conclusion that the attribution of these manuscripts to the pure Imams (a) is incorrect. In fact, the qualities of handwriting and rules of spelling adhered to in these manuscripts show that they cannot be from earlier than the second century. However, their attribution [to the infallibles] has been made for a number of reasons; these reasons must be sought in the manuscripts themselves, or in the conditions prevalent during the period when this attribution was made, which formed the basis of positing the possibility [of their composition by the Imams].

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Differences in the Qurʾānic codices of the cities
  • colophon
  • manuscript handwriting
  • the ten [well-known] readings
  • verse numbering
  • codices attributed to the Imams