سنجش قرائت و معیارهای اختیار آن از نگاه ابن شنبوذ

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز

2 دانش‌‌آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شیراز

چکیده

ابن­شنبوذ از اندیشمندان حوزه قرائت قرآن در قرن چهارم است که معتقد بود هر قرائتی دارای سند و یا موافق مصحف اُبی‌ بن‌ کعب‌ و ابن‌­مسعود باشد، در نماز و غیر آن‌ جایز است. ابن مجاهد هماهنگی قرائت با رسم مصحف را از شروط قرائت صحیح می­داند و معتقد است قرائت ابن شنبوذ فاقد این شرط است؛ بنابراین قرائت ابن شنبوذ از قرائات  شاذ است که جایز نیست قرآن را با آن قرائت خواند. تاریخ قرائات  نشان می­دهد پس از توحید مصاحف زمان عثمان دو جریان قرائی در جامعه اسلامی شکل گرفت. عده­ای معتقد بودند قرائت صحیح باید با رسم مصحف سازگاری داشته باشد و عده­ای این شرط را لازم نمی­دانستند. ابن شنبوذ و ابن مجاهد از بزرگان این دو طیف قرائی در قرن چهارم هستند که با توجه به نفوذ ابن مجاهد، جریان قرائی ابن­شنبوذ به حاشیه می­رود. پژوهش حاضر با تکیه بر این پرسش که معیارهای ابن شنبوذ چه بود و در سنجش قرائت، خوانش وی چه میزان هماهنگی با قراء سبعه دارد؟ با روش توصیفی تحلیلی و گاه مقایسه‌ای به موضوع پرداخته است. بررسی قرائت ابن شنبوذ و معیارهای وی در اختیار قرائت نشان می­دهد اولا مراد ابن مجاهد از عدم هماهنگی قرائت ابن­شنبوذ با رسم مصحف، پایبندی وی به نقل قرائت ابن­مسعود و ابی بن کعب و سایر صحابه بوده است و از سویی ابن­شنبوذ تنها در مواردی انگشت شمار قرائتش در اصول و فروع قرائی با قرائت سبعه هماهنگ نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Readings and Criteria of Selection According to Ibn Shannabudh*

نویسندگان [English]

  • Zahra Ghaseminejad 1
  • Maryam Jodadi 2
1 Associate Professor at the Faculty of Theology, Shiraz University (z_ghasemi62@yahoo.com).
2 PhD. Student of Qurʾān and Hadith Sciences, University of Shiraz (maryamjodadi@yahoo.com).
چکیده [English]

Abstract
Ibn Shannabūdh is one of the scholars in the field of Qurʾānic readings from the fourth century who believed that any reading that has been documented, or is in accordance with the text of Ubay ibn Kaʿb and Ibn Masʿūd, is permissible in prayer and otherwise. Ibn Mujāhid considers concordance of the reading with the [established] script of the text to be one of the conditions for a correct reading, and he believes that the reading of Ibn Shannabūdh lacks this condition. Hence, the reading of Ibn Shannabūdh is deemed to be one of the rare readings with which it is not permissible to read the Qurʾān. The history of Qurʾānic readings shows that after the unification of the codices during the period of ʿUthmān, two separate movements with different readings came about in the Islamic society. Some believed that the correct reading had to be consistent with the script of the text and others did not find this necessary. Ibn Shannabūdh and Ibn Mujāhid were the leaders of these two distinct groups in the fourth century and eventually, due to the influence of Ibn Mujāhid, the movement of Ibn Shannabūdh became marginalized. The present study is based on the question: what were Ibn Shannabūdh’s criteria in gauging [the validity] of readings and how consistent was his reading with the readings of the seven well-known reciters of the Qurʾān? The method employed in this study is descriptive-analytical and sometimes comparative. Examination of Ibn Shannabūdh’s readings and his criteria for selecting readings shows that firstly, what Ibn Mujāhid meant by lack of concordance in Ibn Shannabūdh’s readings was regarding his adherence to the readings of Ibn Masʿūd, Ubay ibn Kaʿb and other Companions. On the other hand, it is only in a limited number of instances that Ibn Shannabūdh’s reading goes against the seven well-known readings

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Ibn Shannabūdh
  • Ibn Mujāhid
  • reading
  • criterion
  • selection