بررسی تواتر قرائات از منظر آیت الله فاضل لنکرانی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد سطوح عالی حوزه

2 دانش‌پژوه سطح3 تفسیر جامعة الزهراء

چکیده

در مورد تواتر قرائت قرآن کریم، نظر امامیه بر انحصار تواتر در قرائت حفص و نظر مشهور میان اهل سنت بر اجماع جمیع قرائات سبعه است؛ حال آن‌که حصول شرط ضروری تواتر نقل، در صحت انتساب قرائت به نبی اکرم a، در بیش از یک قرائت ممکن نخواهد بود؛ زیرا بی‌گمان چنان‌که امام صادق g فرمودند، هر آیه از قرآن کریم بیش از یک بار بر پیامبر نازل نشده و نبی اکرم نیز آیات را فقط به همان صورت بر مردم و صحابه می‌خواند؛ بنابر این ادعای تواتر در مورد تمام قرائات سبعه با پرسشی جدی روبرو است. علاوه بر این، با بررسی راویان سند روایت حفص روشن می‌شود که اقبال عموم جهان اسلام به این شیوه قرائت و کم‌رنگ شدن سایر قرائات اجتهادی ریشه در اهتمام تابعین نسبت به حفظ بی دخل و تصرف وحی الهی بر مبنای تأکید قرآن و سیره متشرعه دارد. بر اساس نظر برگزیده در این نوشتار، تنها روایتی که می‌توان با اطمینان آن را به رسول خداa نسبت داد، روایت حفص از عاصم است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A SURVEY OF THE SUCCESSION OF THE QURANIC QIRA'AT (RECITATIONS) FROM THE VIEWPOINT OF AYATOLLAH FAZEL LANKARANI*

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hadi Yousefi Gharavi 1
  • Sadegheh Yousefi 2
1 Master the highest levels of the field (farohani@gmail.com).
2 Graduated from the 3th level of Quranic sciences in Al-Zahra University, Instructure in the Research Institute of Tamhid Institute (farohani@gmail.com).
چکیده [English]

Abstract
In the case of the succession (tawatur) of the different recitaions of the Quran, the Imamiyyah is based on the exclusiveness of the Qur'anic recitations in the recitation of Hafs, while the popular Sunni commentary on the consensus of the all Qur'anic recitaions. Meanwhile achieving the necessary condition of the succession of narrating hadith due to the authenticity of the recitation of the Qur'an from the Prophet (p.b.u.h) is impossible unless for one of them; because no doubt, as Imam Sadeq (a.s) said, every verse of the Holy Quran has not been revealed to the Prophet more than once, and the Prophet (peace be upon him) read the verses in the same way to the people and the companions; therefore the claim of succession (tawatur) of all seven recitations faces a serious question.
In addition, by examining the narrators of the Hafs’s document, it is clear that the popularity of the Islamic world in this way of reading and undermining other ijtihadic (individual reasosoning) recitations is rooted in the desire of the believers to preserve the divine revelation with any kind of interference based on the emphasis of the Qur'an and the Islamic legal standards. According to the preferred view in this article, the only narration that can be reliably attributed to the Massanger of God (p.b.u.h) is the one narrated by Hafs from Aasim.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Seven Recitations
  • authority
  • consensus
  • individual reasoning
  • narrator’s narration
  • scholar chief of Recitation
دوره 7، شماره 13
سال هفتم، شماره سیزدهم، پاییز و زمستان 1398
دی 1398
صفحه 11-42
  • تاریخ دریافت: 01 مرداد 1398
  • تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1398
  • تاریخ پذیرش: 16 مهر 1398