تحلیل روش‌های آموزش قرآن با تأکید بر سیره پیامبر و اهل البیت

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العامیة

2 جامعه المصطفی

چکیده

یکی از مهم‌ترین موضوعات آموزش قرآن کریم که تأثیر به سزایی در امر یادگیری نو آموزان قرآن کریم دارد مسأله روش آموزش قرآن کریم است. این مسأله از دیرباز مورد بحث معلمان قرآن بوده است و اساتید و معلمان قرآن همیشه در پی آن بوده‌اند که چگونه می‌توان در یادگیری نوآموزان قرآن سرعت بخشید و کیفیت آن را ارتقا داد. زیرا نخستین مرحله برای بهره‌مندی از هدایات قرآن و رساندن پیام الهی به مردم، یاد دادن قرآن کریم است. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی نسبت به گزارشات سیره نگاران به مسأله روش شناسی آموزش قرآن در سیره رسول خدا و ائمهb پرداخته شده است. یافته‌های پژوهشی نوشتار حاضر حاکی از آن است که روش آموزشی رسول خداa شامل اقراء، عرض، استماع و کتابت بوده است. هم‌چنین در این پژوهش به دست آمد که تعلیم قرآن در سیره رسول خداa چند اصل راهبردی از جمله آسان سازی آموزش، در دسترس بودن مربی، توجه به ظرفیت فراگیر و کوتاه مدت بودن دوره آموزش داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ANALYSIS OF THE METHODS OF TEACHING THE HOLY QURAN WITH EMPHASIS ON THE BIOGRAPHY OF THE PROPHET AND AHL AL-BAYT (P.U.TH)*

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Shahidipour 1
  • Seyyed Bagher Ilya Razavi 2
1 Member of the faculty of al-Mustafa University (Mohmadreza.shahidi@gmail.com)
2 Graduated from the 4th level of the Recitation Sciences and Techniques - Corresponding Author
چکیده [English]

Abstract
One of the most important topics of teaching the Holy Quran which has a great impact on the learning of the students of the Holy Quran is the issue of the method of teaching the Holy Quran. This has long been the subject of the Quran teachers and instructors. The teachers of the Holy Quran have always been looking for ways to accelerate and improve the quality of the process of learning the Quran. Because the first step to reaching the Quran's guidance and delivering the divine message to the people is to learn the Holy Quran. In this descriptive-analytic study, the problem of the methodology of teaching the Qur'an in the biography of the Prophet (peace be upon him) and the Imams (AS) has been studied.
The findings of the present study indicate that the teaching method of the Prophet (peace be upon him) consisted of reading, hearing and writing. It was also found in this study that the teaching of the Qur'an in the biography of the Messenger of Allah (SAW) had several strategic principles such as facilitating education, instructor availability, attention to the learner’s capacity and short duration of teaching process

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Quran Teaching Methodology
  • Quran Teaching
  • General Principles of Prophet’s Teaching
  • biography of the Prophet (PBUH)
  • Ahlul Bayt (a.s)
دوره 7، شماره 13
سال هفتم، شماره سیزدهم، پاییز و زمستان 1398
دی 1398
صفحه 213-230
  • تاریخ دریافت: 17 شهریور 1398
  • تاریخ بازنگری: 13 مهر 1398
  • تاریخ پذیرش: 12 آذر 1398