واکاوی تعریف و جایگاه دو صفت اذلاق و اصمات از منظر مجوّدین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

یکی از مباحث نظری و عملی تجوید قرآن، آشنایی با صفات حروف است، حروفی که اساس قرائت قرآن را تشکیل می‌دهد؛ زیرا بدون آشنایی با این صفات، ممکن است در تلفّظ صحیح آنها، آن‌گونه که بر زبان پیامبرk جاری شد، دچار اشتباه شد. این صفات به صفات دارای ضد و غیر دارای ضد تقسیم می‌شوند. دو صفت إذلاق و إصمات از صفات دارای ضد بوده و ظاهراً آشنایی با آنها تأثیر خاصی در تجوید صحیح قرآن دارد؛ اما آیا این دو صفت، چنین تأثیری دارند؟ تعریف صحیح این دو چیست؟ آیا وجود آنها در میان صفات دارای ضد و در کتاب‌های تجوید، تأثیری تجویدی دارد؟ این مقاله، به روش توصیفی ـ تحلیلی و با اتکا به شیوه کتابخانه‌ای، درصدد بررسی تعاریف مرتبط با این دو صفت و نیز ارزیابی آنها در خصوص تأثیر و فایده تجویدی آن‌هاست. درنهایت معلوم می‌شود که این دو صفت، کاربردی تجویدی و تأثیری در تصحیح قرائت قرآن نداشته و ذکر آن دو در کتاب‌های تجویدی هیچ سودی در تعلیم و تعلّم تجوید ندارد و باید از این کتاب‌ها حذف گردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ANALYSIS OF THE DEFINITION AND POSITION OF THE TWO MANNERS OF ‘IZHLAQ’ AND ‘ISMAT’ FROM THE PERSPECTIVE OF TAJWEED EXPERTS

نویسنده [English]

  • Qasim Bustani
Associate Professor of Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]

One of the theoretical and practical topics of reciting the Qur'an is familiarity with the manners (sifāt) of the letters, the letters that form the basis of reciting the Qur'an; because without familiarity with these manners, it may have been mispronounced, as was pronounced in the language of the Prophet (PBUH). These manners are divided into contradictory and non-contradictory manners. The two manners: izhlaq and ismat are contradictory manners,. Thus, apparently familiarity with them has a special effect on the correct recitation of the Qur'an. But do these two manners actually have such an effect? What is the correct definition of the two? Does their presence among the contradictory manners in the books of tajweed has any effect on it? This article, in a descriptive-analytical method and relying on the library method, seeks to examine the definitions related to these two manners and also to evaluate their effect and their utilitarian usefulness. Finally, it turns out that these two adjectives have no Tajweed-related application and no effect on correcting the recitation of the Qur'an. Therefore, mentioning them in Tajweed books has no benefit in teaching and learning Tajweed and should be removed from these books.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tajweed
  • Recitation
  • Reading
  • Quran
  • Manners
  • Literally
  • Technically
  • Phonology
دوره 8، شماره 14
دوفصل‌نامه علمی سال هشتم، شماره چهاردهم، بهار و تابستان 1399
شهریور 1399
صفحه 49-88
  • تاریخ دریافت: 11 بهمن 1398
  • تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1399
  • تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1399