تعیّن و تواتر قرائت حفص در عصر پیامبر تا کنون

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

2 استادیار مؤسسۀ فرهنگی هنری کانون نشر و ترویج زبان قرآن

چکیده

«قرآن» سخن و کلام خداوند یکتا و «قرائات» بازتاب خوانش‏های مختلف مردم از متن واحد قرآن است. «اختلاف قرائات» همزمان با آموزش و ترویج و تثبیت متن واحد قرآن در عهد نبوی و تحت اشراف پیامبر اکرمk به منصّۀ ظهور رسید و پابه‏پای گسترش قرآن، تا اوائل سدۀ چهارم هجری پیوسته توسعه یافت تا اینکه با تدوین هفت قرائت شاخص و منضبط در السبعۀ ابن مجاهد تقریباً متوقّف گردید. این جستار با توصیف و تحلیل داده‏های تاریخی کوشیده است تا نشان دهد که قرآن از قرائات متمایز بوده و با وجود شکل‏گیری اختلاف قرائات در عهد نبوی، متن صوتی کلام‌اللّه یکسان و یکدست به نسل بعدی منتقل و تعلیم شد که در سدۀ یکم هجری از آن به «قرائت ناس» و «قرائت عامّه» یاد می‏شده است. با شهرت یافتن هفت قرائت منتسب به قاریان هفت‏گانه که حدود 98 درصد کلمات قرآن در قرائاتِ آنان یکسان قرائت شده‏‏اند، معلوم گردید که فقط قرائت عاصم به روایت حفص از هرگونه اجتهاد در قرائت، پیراسته و منطبق با قرائت ناس و عامّۀ مردم و متواتر از رسول خداk است که تاکنون تقریباً در همه جای جهان اسلام رواج و گسترش همگانی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

DETERMINATION AND TAWATUR OF THE RECITATION OF HAFS FROM ASIM SINCE THE AGE OF THE PROPHET UNTIL NOW

نویسندگان [English]

  • Mohsen Rajabi Ghodsi 1
  • Mohammad Ali lessani 2
1 Assistant Professor of the Holy Quran University of Science and Education
2 Assistant Professor of the Cultural and Artistic Institute of the Center for the Publication and Promotion of the Language of the Quran
چکیده [English]

The Qur'an is the word of Allah and the "Qiraat" reflect the different readings of the people from the single text of the Qur'an. "Difference of Qiraat" appeared at the same time with the teaching, promotion and consolidation of the single text of the Qur'an in the Prophetic era and under the auspices of the Holy Prophet (PBUH), and with the expansion of the Qur'an, it continued to expand until the early fourth century AH. However, it was continuously developed until it almost stopped with the compilation of seven indicative and disciplined readings by Ibn Mujahid. By describing and analyzing historical data, this study has tried to show that the Qur'an is different from readings, and despite the formation of differences in readings in the Prophetic era, the audio text of the word of God was transferred to the next generation and taught, the recitation that in the first century AH has been referred to as "Qiraat’un Nas" or "Qira’at al-Ammah" (popular recitation). With the popularity of the Seven Readings attributed to the seven reciters, in which about 98% of the words of the Qur'an are recited in the same way, it became clear that only Asim’s recitation according to Hafs narration which is away from any ijtihad in recitation, is consistent with Qiraat’un Nas and the frequented narrations of the Messenger of God (PBUH), which is still widespread and prevalent in almost all parts of the Islamic world

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qiraat’un Nas
  • Qira’at al-Ammah
  • Determination of the Narration of Hafs from Asim
  • Tawatur of the Qur'an
  • Asim ibn Abi al-Nujud
  • Hafs ibn Sulayman
دوره 8، شماره 14
دوفصل‌نامه علمی سال هشتم، شماره چهاردهم، بهار و تابستان 1399
شهریور 1399
صفحه 293-314
  • تاریخ دریافت: 27 بهمن 1398
  • تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1399
  • تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1399