بررسی عوامل ارتقای سطح آموزشی معلمان قرآن

نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علوم و معارف قران کریم قم

2 دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم mahdiqhasempour@gmail.com

چکیده

چکیده:
قرآن کریم میراث جاودان رسول گرامی اسلام (ص)، چراغ راه حق‌طلبان و پویندگان مسیر دانش و کمال است. در آموزه‌ها و فرامین دینی نسبت به آموزش و تعلیم این کتاب آسمانی، تأکیدات فراوانی وارد شده است؛ اما با همه فعالیت‌های انجام‌گرفته، گاهی مشاهده می‌شود که معلمان قرآن کریم به علت وجود آسیب‌هایی، از سطح آموزشی مناسب برخوردار نیستند. در این پژوهش با عنوان «بررسی عوامل ارتقای سطح آموزشی معلمان قرآن کریم با تأکید بر آموزه‌های اسلامی» که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی صورت پذیرفته است، تلاش شده است تا گامی جهت گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم و هم‌چنین افزایش سطح کیفی معلمان قرآن کریم برداشته شود. ازجمله نتایج این تحقیق، تبیین جایگاه معلمان قرآن کریم در آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و نیز بیان عوامل مؤثر در ارتقاء سطح آموزشی معلمان قرآن کریم است که با توجه به آموزه‌های اسلامی می‌توان در بخش ساختاری و مدیریتی معلمان قرآن به مواردی از قبیل گزینش و ارزیابی و عوامل انگیزشی، در بخش ویژگی‌های فردی به مواردی ازجمله عمل به قرآن و الگو بودن برای متعلمین و اخلاص و نیز در بخش ویژگی‌های آموزشی معلمان، به مواردی همچون آشنایی با اصول و پیش‌نیازهای تدریس قرآن اشاره نمود.
.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

INVESTIGATING THE FACTORS OF IMPROVING THE EDUCATIONAL LEVEL OF QURAN TEACHERS

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Shoaei 1
  • Mehdi Ghasempour 2
1 Assistant Professor of University of Holy Quran Sciences & Education, Qom/ shoaei114@gmail.com (Corresponding Author)
2 / PhD student of Islamic Azad University, Qom / mahdiqhasempour@gmail.com
چکیده [English]

ABSTRACT:
The Holy Quran is the eternal heritage of the Holy Prophet of Islam (PBUH), the beacon of the path of truth seekers and of the path of knowledge and perfection. There are many emphases in the teachings and religious commands regarding the teaching and learning of this heavenly book; but with all the activities carried out, it is sometimes observed that the teachers of the Holy Quran do not have the appropriate level of education due to shortcomings.
In this research, entitled "Study of the factors for improving the educational level of Holy Quran teachers with emphasis on Islamic teachings" which has been done in a descriptive-analytical manner, an attempt has been made to spread the culture of familiarity with the Holy Quran and also increase the quality level of Holy Quran teachers.
Among the results of this research is explaining the position of Holy Quran teachers in the verses of the Holy Quran and the narrations of the Infallibles (AS) and also expressing the effective factors in improving the educational level of Holy Quran teachers. According to Islamic teachings, in the structural and managerial part of the Qur'an teachers, such as selection and evaluation and motivational factors, in the part of individual characteristics, such as practicing the Qur'an and being a model for learners and sincerity, and also in the part of teachers' educational characteristics, issues such as familiarity with the principles and prerequisites of teaching the Qur'an could be mentioned.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • KEYWORDS: Quran Teaching
  • Educational Level
  • Education Promotion
  • Teacher
  • Quran Teacher
  1. منابع

    1. قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی، ناصر، دارالقرآن الکریم، قم: چاپ دوم، 1373ش.
    2. ابن شعبه، حسن بن علی، تحف العقول ترجمه: بهراد جعفری، دار الکتب الإسلامیة، تهران: 1381.
    3. ابن‌بابویه (صدوق)، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ترجمه: محمدجواد غفاری، صدوق، تهران: 1367.
    4. پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة (مجموعه کلمات حضرت قصار رسول صلی‌الله علیه و آله)، دنیای دانش، تهران: چاپ چهارم، 1382.
    5. جوادی آملی، عبدالله، سرچشمه اندیشه، گروه تحقیق: حجةالاسلام عباس رحیمیان محقق، انتشارات اسراء، قم: چاپ دوم، 1386.
    6. ــــــ، قرآن در قرآن، گروه تحقیق: حجت‌الاسلام محمد محرابی، انتشارات اسراء، قم: چاپ دوازدهم، 1393.
    7. چینی‌فروش، غلامرضا، تدریس و مدیریت کلاس درس با رویکرد قرآنی، ستاره سبز، مرکز نشر و طبع قرآن کریم،تهران: 1393.
    8. حر عاملی، وسائل الشیعه، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم: 1409 ق.
    9. حلبی، ابن برهان، سیره حلبی، لبنان، انتشارات دارالمعرفه، بیروت: بی‌تا.
    10. رامیار، محمود، تاریخ قرآن، امیرکبیر، تهران: 1362.
    11. ریو، جان مارشال، انگیزش و هیجان، ترجمه: یحیی محمدی، موسسه نشر ویرایش‌، تهران‌: 1376.
    12. شریف رضی، محمد بن حسین، نهج‌البلاغه، ترجمه دشتی، محمد، انتشارات مشهور، قم: 1379 ش.
    13. شهیدی‌پور، محمدرضا، رضوی، باقر ایلیا، تحلیل روش‌های آموزش قرآن با تأکید بر سیره پیامبر (ص) و اهل‌البیت (ع)، مطالعات قرائت قرآن، دوره 7، شماره 13، پاییز و زمستان 1398.
    14. طباطبائی، محمدحسین، سنن النبی، تحقیق محمدهادی الفقهی، موسسه النشر الاسلامی، قم: 1419 ق.
    15. قرائتی، محسن، تفسیر نور، مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، تهران: چاپ یازدهم،1383.
    16. کلینى، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه: سید جواد مصطفوی، کتاب فروشى علمیه اسلامیه‏، تهران: چاپ سوم، 1369.
    17. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، دار الکتب الإسلامیة، تهران: 1407.
    18. کوکبی طاهر، سمیه، پارچه‌باف، کریم، دولتی نقش آموزش و فهم آیات بر انس با قرآن، دوره 6، شماره 11، پاییز و زمستان 1397.
    19. لسانی فشارکی، محمدعلی، رجبی، محسن، «راهبردهای آموزش قرآن در سیره نبوی و مقایسه آن با شیوه‌های نوین آموزشی صحیفه مبین»، شماره 42، (بهار و تابستان 1387).
    20. متقی هندی، ابن حسام الدین، کنزالعمال، دائرة المعارف العثمانیة، عاصمة حیدر آباد: 1364 ق.
    21. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، موسسه الوفا، لبنان، بیروت: 1404 ق.
    22. ــــــ، ایمان و کفر (ترجمه کتاب ایمان و کفر بحار الانوار)، عطاردى قوچانى، عزیزالله، انتشارات عطارد، تهران: 1378.
    23. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه (ترجمه فارسی)، ترجمه: حمید رضا شیخی، انتشارات دارالحدیث، قم: چاپ دوم، 1379.
    24. مرتضی عاملی، سید جعفر، پژوهشی نو درباره قرآن کریم، نشر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تهران: 1374.
    25. معارف، مجید، «گزارشی از آموزش قرآن در سیره پیامبر»، مجله: پژوهش دینی، شماره 3، (زمستان 1380).
    26. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، تهران: 1374.
    27. منسوب به جعفر بن محمد علیه‌السلام، امام ششم، مصباح الشریعة، ترجمه مصطفوى‏، انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، تهران: 1360.

    نوری، میرزا حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، موسسه آل‌البیت لاحیاء التراث، قم: 1408 ق

دوره 8، شماره 15
سال هشتم، شماره پانزدهم، پاییز و زمستان 1399
اسفند 1399
صفحه 265-286
  • تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1399
  • تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1399
  • تاریخ پذیرش: 10 دی 1399