ملاک‌های علامه طباطبایی در قبول یا رد قرائات

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعة المصطفی العالمیة،قم،ایران

2 طلبه سطح چهار رشته علوم و فنون قرائات از کشور هند

چکیده

توجه به مسئله قرائات از سوی مفسران فریقین در تفسیر، از مسائل مبنایی و تاثیرگذار در دانش تفسیر و برداشت از آیات قرآن کریم می‌باشد. در میان مفسران شیعه، علامه طباطباییe صاحب تفسیر گران‌قدر المیزان، توجه خاص و فراوانی به این امر داشته‌اند. میزان توجه به قرائات قرآن و تأثیر آن در تفسیر ضرورت پردازش به دیدگاه‌های علامه را ایجاد می‌کند تا از پرتو آن میزان توجه برخی از مفسران شیعه به‌دست آید. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی - تحلیلی بوده و در آن از منابع کتابخانه‌ای بهره برده شده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که علامه طباطبایی در قبول یا رد قرائات ملاک‌هایی را در نظر گرفته که عبارت‌اند از: سند صحیح، پایبندی به قواعد ادبیات عرب، مطابقت با رسم مصحف که از ملاک‌های قبول علامه در پذیرش قرائت می‌باشند. همچنین ایشان در رد یک قرائات نیز دارای ملاک‌هایی است که عبارتند از؛ متواتر نبودن قرائت، حجت نبودن قرائات شاذ، تحریف‌نمابودن برخی از روایات قرائت

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Allamah Tabatabai’s Criteria for Accepting or Rejecting Recitations (Qira’at)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Amini Tehrani 1
  • Muhammad Nasir Al-Mahdi 2
1 Assistant Professor, Al-Mustafa International University,Qom,Iran
2 Students level four science and arts readings from Kishor India
چکیده [English]

Paying attention to the issue of readings by foreign commentators in interpretation is one of the basic and influential issues in the knowledge of interpretation and interpretation of the verses of the Holy Quran. Among the Shiite commentators, Allameh Tabatabaei? The owner of the valuable commentary of Al-Mizan has paid special attention to this issue. The amount of attention paid to the recitations of the Quran and its effect on interpretation creates the necessity of processing Allameh’s views to obtain the amount of attention paid by some Shiite commentators. The research method in this article is descriptive-analytical and library resources are used in it. The findings of the research indicate that Allameh Tabatabai considered the criteria for accepting or rejecting recitations, which include: authentic documents, adherence to the rules of Arabic literature, and compliance with the custom of Mushaf, which are among the criteria for acceptance of Allameh in accepting recitations. Also, he has criteria in rejecting a recitation, which are: Inconsistency of recitations, non-authenticity of Shaz recitations, and distortion of some narrations of recitation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance of Recitations (Qira’at)
  • Rejection of Recitations (Qira’at)
  • Validity of Recitations (Qira’at)
  • Massiveness of Recitations (Qira’at)
  • Criteria of Recitations (Qira’at) by Allamah Tabatabai
  1. ابن‌جزری، محمد بن محمد، النشر فی القرائات العشر، بیروت: دارالکتب العلمیه، بی‌تا.
  2. ابن‌زنجله، ابوزرعه عبدالرحمن بن محمد، حجة القرائات، تحقیق: سعید الافغانی، بیروت: موسسة الرسالة، 1402ق.
  3. ابن‌فارس، ابوالحسن احمد بن فارس بن زکریا، مقاییس اللغه، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، بی‌جا، اتحاد الکتاب العرب، 1423ق.
  4. ابوحیان اندلسی، محمد بن یوسف، البحر المحیط فی تفسیر، تحقیق: صدقی محمد، بیروت: دارالفکر، 1420ق.
  5. بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: موسسة البعثة، 1415ق.
  6. ثعلبی، احمد بن ابراهیم، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، بیروت: دار‌احیاء التراث العربی، 1422ق.
  7. خطیب، عبداللطیف، معجم القرآت، دمشق: دار‌سعدالدین، 1422ق.
  8. خوئی، السید ابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالزهراء للطباعه و النشر و التوزیع، 1395ق.
  9. دانی، ابوعمر و عثمان بن سعید، جامع البیان فی القرائات السبع، امارات: جامعة الشارقة، 1422ق.
  10. راغب اصفهانی، حسین، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان، بیروت: دارالشامیة، 1412ق.
  11. رخ شاد، محمد حسین، در محضر علامه طباطبایی، بی‌جا، نهاوندی، 1390ش.
  12. زرقانی، محمد عبدالعظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، تحقیق مکتب البحوث و الدراسات، بیروت: دارالفکر، 1996م.
  13. زرکشی، بدرالدین، البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: المکتبه العصریه، بی‌تا.
  14. زمخشری، جارالله محمود بن عمر، الکشاف عن حقایق التنزیل، بیروت: دارالکتب العربی، 1407ق.
  15. سیوطی، جلاالدین عبدالرحمن، الاتقان فی علوم القرآن، بیروت: دار‌الکتب العربی، 1421ق.
  16. سیوطی، جلاالدین عبدالرحمن، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة‌الله مرعشی نجفی، 1404ق.
  17. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، 1417ق.
  18. طباطبایی، سیدمحمدحسین، ‌قرآن در اسلام، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1372ش.
  19. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، به‌کوشش: : محمدجواد بلاغی، تهران: ناصر خسرو، 1372ش.
  20. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار‌المعرفة، 1412ق.
  21. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، به‌کوشش: سیدهاشم رسولی، تهران: چاپخانۀ علمیه، 1380ق.
  22. فاکر میبدی، محمد، ‌«اختلاف قرائات و نقش آن در تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی»، قرآن شناخت، شمارۀ 8، 1390ش.
  23. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: دار‌الکتب الاسلامیة، 1365ش.
  24. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهارb، بیروت: موسسة الوفاء، 1404ق.
  25. معرفت، محمدهادی، التفسیر الأثری الجامع، قم: موسسۀ التمهید، 1429ق.
  26. ........................، التمهید فی علوم القرآن، قم: موسسۀ النشر الاسلامی، 1415ق.
دوره 10، شماره 18 - شماره پیاپی 18
دوفصل‌نامه علمی مطالعات قرائت قرآن، سال دهم، شماره 18، بهار و تابستان 1401
شهریور 1401
صفحه 9-30
  • تاریخ دریافت: 19 اسفند 1399
  • تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1401