شیوه‌های جدید ترویج قرآن در میان نوجوانان و جوانان با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم و فنون قرائت، مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، جامعة المصطفی ص العالمیة، قم، ایران

2 دانش‌پژوه سطح چهار رشته علوم وفنون قرائت، مجتمع عالی قرآن وحدیث، جامعة المصطفی ص العالمیة، قم، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

قرآن آخرین و کامل‌ترین کتاب هدایت برای بشریت است. مسلماً بهره مندی از این نسخه، سعادت مستلزم انس با این کتاب الهی است. تمامی مسلمانان در همه اعصار و امصار باید به این حبل الهی متمسک باشند. از نگاه رهبر معظم انقلاب‌ جوانان و نوجوانان به‌دلیل اهمیت این برهه از زندگی که توأم با انگیزه، نشاط و شکل‌گیری شخصیت هستند، بیش از دیگران باید با قرآن مانوس باشند. از این رو ایشان‌ از صاحب‌نظران و نهادهای متولی و مسئولین می‌خواهند، شیوه‌های ترویج قرآن بین جوانان و نوجوانان که یکی از مهم‌ترین و کاربردترین مسائل به‌شمار می‌رود، شناسایی و مورد توجه و عنایت قرار دهند.‌ لذا‌ در این مقاله‌ با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای و همچنین رصد میدانی شیوه‌های نو ترویج قرآن در میان جوانان و نوجوانان با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری این مسئله را مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از این مقاله می‌رساند که مهمترین شیوه‌های جدید ترویج قرآن کریم شامل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ارتباط جمعی، تلویزیون، رادیو، پویانمایی و ابزارهای هنری می‌باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Novel Approaches to Promoting the Quran among Adolescents and Youth: Emphasizing the Perspective of the Supreme Leader

نویسندگان [English]

  • Abdullah Jabreili Jlodar 1
  • ahmad hossein 2
1 Assistant Professor in the Department of Quranic Sciences and Recitation Techniques, Quran and Hadith Higher Education Institute, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
2 Research Scholar - Level 4, Quranic Sciences and Recitation Techniques, Quran and Hadith Higher Education Institute, Al-Mustafa International University, Qom, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

The Quran stands as the final and most comprehensive guide for humanity, and embracing its teachings is crucial for attaining spiritual fulfillment. All Muslims, across epochs and eras, must firmly adhere to this divine source of guidance. According to the viewpoint of the Supreme Leader of the Revolution, due to the significance of the phase of life characterized by motivation, vigor, and personality development, adolescents and youth should particularly engage with the Quran more than others. Therefore, the Supreme Leader urges scholars, responsible institutions, and authorities to identify, prioritize, and pay attention to the methods of promoting the Quran among youth, which stands as one of the most critical and practical issues. Hence, employing a descriptive-analytical approach and utilizing library resources alongside field observations, this article investigates modern methods of Quran promotion among adolescents and youth, emphasizing the perspective of the Supreme Leader. The results of this study highlight that the most crucial new approaches to promoting the Holy Quran include the utilization of virtual spaces, social networks, mass communication media, television, radio, animations, and artistic tools.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • Promotion
  • Approaches
  • Youth
  • Adolescents
  • The Supreme Leader
  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. ابن‌الجزری، التمهید فی علم التجوید، قم: موسسه نشر اسلامی،‌ ۱۳۶۳ش.
  4. ابن‌منظور، ابو الفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت: دار صادر، 2011 م.
  5. ایازی، محمد علی، قرآن اثری جاویدان، کتاب مبین، رشت ایران، ۱۳۸۱ش.
  6. بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، موسسه نشر اسلامی، قم ایران، ۱۳۶۳ش.
  7. بحرالعلوم، محمدمهدی، مفهوم‌‌شناسی حفظ قرآن و تأثیر آن بر سبک زندگی، فصل نامه سبک زندگی با محوریت سلامت/75، دوره 3، شماره 1، زمستان 1397ش.
  8. پاینده، ابوالقاسم‏، نهج الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسولk) تهران: دنیاى دانش‏، چاپ چهارم، 1382ش.
  9. جاحظ، عمرو بن بحر، البیان و التبیین جاحظ، بیروت: دار و مکتبة الهلال، بی‌تا.
  10. جزرى، ابن‌اثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، قم ایران: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، چاپ چهارم، ۱۳۶۷ش.
  11. حنیف، محمد، فایده‌های قصه‌گویی، کتاب ماه کودک و نوجوان، 1383ش.
  12. خرمشاهی، بهاءالدین، قرآن و قرآن‌پژوهی، قم: نشر المصطفی، چاپ سوم، ۱۳۸۹ش.
  13. دهخدا، علی اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377ش.
  14. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، سوریه: دارا لعلم الدارالشامیة، ۱۴۱۲ق.
  15. رحمان‌دوست؛ قصه‌گویی، اهمیت و راه و رسم آن؛ تهران: رشد، 1377ش.
  16. رحیمی، عبدالله و همکاران، «بررسی روش‌ها و فنون تدریس از منظر قرآن کریم»، فصلنامه علمی تدریسی پژوهشی، سال هشتم، شماره دوم، تابستان 1399ش.
  17. شهیدی‌پور، محمد رضا، و رستم‌نژاد، مهدی. (1400). ترویج فرهنگ انس با قرآن با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری(دامت برکاته. مطالعات قرائت قرآن, 9(17), 116-146. doi: 10.22034/qer.2022.6525
  18. صادقی دلوئی، مهران، «نگاهی بر ترویج مفهوم علم، فصل نامه علمی ترویجی UT-TED»، سال دوم، دوره اول، شماره سوم، بهار 1398ش.
  19. طیبی، زینب. (1400). روش‌شناسی آموزش قرآن کریم و تعالیم دینی به کودکان در گام‌دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر سیره پیامبرk و اهل‌بیتb. مطالعات قرائت قرآن, 9(17), 87-1158. doi: 10.22034/qer.2022.6522.
  20. علیزاده منامن، عیسی، و عاملی، سید حسن، و غفاری، علی، و محرمی، رامین. (1398). بررسی تطبیقی رسانه نوشتاری یا گفتاری بودن قرآن کریم و عهد عتیق. مطالعات تفسیر تطبیقی، 4(8)، 5-30.
  21. غلامی مجید، زهرا حمیدیان، آشنایی با مهارت‌های مربی قرآن کودک، مشهد: انتشارات جامعه قاریان قرآن، چاپ سیزدهم، ۱۴۰۰ش.
  22. فریدونی محمدحسین، مهارت‌های آموزش و ترویج قرآن کریم، قم: انتشار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۴۰۰ش.
  23. قرشى بنایى، على‌اکبر، قاموس قرآن‏، تهران: دارالکتب الاسلامیة، چاپ ششم، 1412ق.
  24. کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
  25. کریمی دردشتی، روح‌اله، و امانی، رضا. (1400). آسیب‌شناسی روش‌های تبلیغ دینی با محوریت مخاطب‌شناسی از نگاه روایات. فصلنامه قرآن و علوم اجتماعی، 1(3)، 9-30. doi: 1022064/arq.2022.324075.1042
  26. مجله هنر دینی، مقاله هنر دینی از نگاه علامه جعفری، شماره 10، 1380ش.
  27. مصطفوی، اسماعیل، درآمدی به مفهوم ترویج علم در رسانه‌‌ها و تحلیل محتوی مجله علمی عمومی (اطلاعات)، ترویج علم، سال چهارم، بهار و زمستان 1392ش.
  28. ملبویی، محمدتقی، تحلیلی نو از قصص قرآن، تهران: امیرکبیر، 1376ش.