راهکارهای اُنس جوانان با قرآن کریم از دیدگاه امام خامنه‌ای (حفظه‌الله)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعة المصطفی ص العالمیة، قم، ایران

2 مدرس حوزه علمیه تخصصی فاطمه معصومه س، بندرعباس، ایران

3 طلبه سطح دو مدرسه علمیه الزهراء س، بندرعباس، ایران

4 طلبه سطح سه مدرسه علمیه حضرت معصومه س، بندرعباس، ایران(نویسنده مسئول):

چکیده

یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با قرآن کریم، انس با قرآن کریم است. از نگاه احادیث، بهترین گروه‌‌ برای شروع انس با قرآن‌‌، جوانان و نوجوانان هستند. گروه هدف مقاله حاضر نیز جوانان است. نوشتار حاضر، راهکارهای برخورداری هرچه بیشتر از قرآن را در زندگی جوانان از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارائه می‌دهد و بر راهکارهای معنوی، مدیریتی، معرفتی (آموزشی)، انگیزشی تأکید بسیار دارد. پژوهش پیش رو با استفاده از روش کتابخانه‌ای و با نگاه توصیفی - تحلیلی و عنایت به دیدگاه مقام معظم رهبری و استناد به آیات و روایات به ارائه راهکارهای انس جوانان با قرآن کریم می‌پردازد. نتایج حاکی از این مقاله نشان می‌دهد: استعانت از خداوند متعال، مداومت بر یاد خداوند، خلوص نیت و تزکیه نفس از راهکارهای معنوی در بیانات مقام معظم رهبری برای مأنوس‌شدن جوانان با قرآن کریم است. مدیریت و برنامه‌ریزی برای تلاوت روزانه آیات و استماع آنها، برنامه‌ریزی برای حفظ قرآن و مدیریت اوقات فراغت و همراه‌داشتن قرآن کریم نیز از دیگر کارهای مدیریتی ارائه‌شده در سخنان ایشان است. در حوزۀ آموزشی، فراگیری قرائت صحیح و مفاهیم قرآن، مطالعه و شناخت تفسیر سور قرآنی، فراگیری تدبر و فهم آیات، شناخت فوائد انس با قرآن از رهنمودهای دیگر معظم له بوده و همچنین توجه و تدبر به جنبه‌های مختلف زیباشناسی قرآن، همنشینی با شخصیت‌های مأنوس قرآنی، کاربردی‌کردن و عمل به آموزه‌های قرآنی، شرکت در محافل قرآنی از راهکارهای انگیزشی مقام معظم رهبری برای ترغیب جوانان به قرآن کریم است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategies for the Youth's Spiritual Connection/ Familiarity with the Holy Quran: Insights from Ayatollah Khamenei's Perspective

نویسندگان [English]

  • mohamad amini tehran 1
  • Zainab Khusriwi Nia 2
  • Zahra Rahmaniyan 3
  • Marzieh Asghari 4
1 Assistant Professor, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
2 Lecturer at the Specialized Seminary of Fatemeh Masoumeh, Bandar Abbas, Iran
3 Second-level Student at Al-Zahra (S.A) Seminary School, Bandar Abbas, Iran
4 Third-level Student at Hazrat Masoumeh (SA) Seminary School, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

One of the most beautiful means of connecting/ familiarity with the Divine is through communion with the Holy Quran. According to Hadiths, the most suitable group to initiate this communion with the Quran are the youth. This article targets the youth, aiming to guide them toward ethical virtues through familiarity and integration with the luminous verses of the Quran. This paper presents various strategies derived from the esteemed viewpoint of the Supreme Leader (May God Prolong His Life) to incorporate the Quran more profoundly into the lives of young individuals, emphasizing spiritual, managerial, cognitive (educational), and motivational approaches. Employing a descriptive-analytical method and drawing from the perspective of the Supreme Leader and references from the Quran and Hadiths, this research elucidates strategies for the youth's spiritual connection with the Holy Quran. The outcomes underscore that seeking refuge in the Almighty, continual remembrance of God, sincerity of intention, and self-purification are among the spiritual strategies advocated by the Supreme Leader for the youth's affinity with the Quran. Additionally, managing and scheduling daily recitation and listening to its verses, planning for Quran memorization, time management, and constant companionship with the Quran are managerial strategies highlighted in his speeches. In the realm of education, mastering proper recitation and Quranic concepts, studying and understanding the exegesis of Quranic verses, contemplating and grasping the meanings of the verses, recognizing the benefits of connecting with the Quran are other directives from the Supreme Leader. Furthermore, paying attention to various aspects of Quranic aesthetics, associating with Quranic personalities, implementing and practicing Quranic teachings, and engaging in Quranic gatherings are motivational strategies promoted by the Supreme Leader to encourage youth towards the Holy Quran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Familiarity with the Holy Quran
  • Youth
  • Ayatollah Khamenei (May God Prolong His Life)
  1. ابن‌بابویه، محمد بن علی، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم: محمد بهشتی، بی‌جا، اخلاق، ۱۳۹۳ش.
  2. ابن‌منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، قم: نشر ادب الحوزه، ۱۴۰۵ق.
  3. الهی‌زاده و همکاران، تدبر در قرآن، مشهد: انتشارات تدبر در قرآن و سیره، ۱۳۹۲ش،
  4. برازش، علیرضا،‌ دعا از منظر حضرت ‌آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، تهران: انقلاب اسلامی، ۱۳۹۶ش.
  5. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم‌‌: ۱، محقق: رجائی، سید مهدی، قم: دارالکتب الاسلامیه، ۱۴۱۰ق.
  6. جعفرپور، مجید، سیره فاطمی - اسوه زندگی، قم: راسخون، ۱۴۰۰ش.
  7. جلیلیان، سعید، مراحل أنس با قرآن کریم از نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۱۳۹۸ش.
  8. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، مستدرک علی الصحیحین، تحقیق: محمود مطرجی، بیروت: دارالفکر ۱۴۲۲ق.
  9. حرانی، ابومحمد بن حسن، تحفة العقول عن الرسولk، مترجم: صادق حسن‌زاده، قم: اخلاق، ۱۳۹۳ش.
  10. دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ش.
  11. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داوودی، بیروت:‌ دارالشامیه، ۱۴۱۲ق.
  12. رضوی، سید مجتبی، و جبرئیلی، عبدالله. (1400). تأثیرات فردی و اجتماعی حفظ قرآن در تمدن اسلامی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب. مطالعات قرائت قرآن، 9(17)، 36-63. doi: 10.22034/qer.2022.6508
  13. سید رضی، نهج‌البلاغه، ترجمه: ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تهران: دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۵ش.
  14. شکوهی غلامحسین، تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: آستان قدس رضوی، ۱۳۸۷ش.
  15. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، تصحیح و تعلیق: ابوالحسن شعرانی، تهران: مکتب العلمیه، ۱۳۳۸ش.
  16. طریحی، ‌فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین و مطلع النیرین، تحقیق: احمد حسینی، بی‌جا، مکتب النشر الثقافة الاسلامیه، ۱۴۰۸ق.
  17. عسگری، مرتضی، القرآن الکریم و روایات المدرستین، قم: المجمع العلمی الاسلامی، ۱۳۷۸ش.
  18. فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، محقق: مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، قم: دارالحجرة، ۱۴۰۵ق.
  19. قائمی، علی‌‌، وانان از دیدگاه نیاز؛ خواسته‌ها و مصالح، تهران، ۱۳۹۷ش.
  20. قرضاوی، یوسف، قرآن منشور زندگی، مترجم: عبدالعزیز سلیمی، بی‌جا، احسان، ۱۳۹۲ ش
  21. قریشی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ ششم. ۱۳۷۱ش.
  22. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة، 1407ق.
  23. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، تهران: دارالکتب الاسلامیه، بی‌تا، ۱۳۱۵ق.
  24. محدثی‌‌: واد، بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی e، قم: نشر هاجر، ۱۳۹۷ش.
  25. محمد غریب، فرهنگ لغات قرآن تبیین اللغاتة لتبیان الآیات، بی‌جا، بنیاد، ۱۳۶۶ش.
  26. معارف، مجید، مباحثی در تاریخ و علوم قرآنی، تهران: نباء‌، ۱۳۸۳ش.
  27. میرزاجانی, محمدتقی, قاسمی شوب, محمد, & علیزاده منامن, عیسی. (1401). ابعاد هنر تلاوت قرآن کریم. مطالعات قرائت قرآن, 10(18), 255-284. doi: 10.22034/qer.2022.7200
  28. نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل، قم: موسسه‌ آل البیت لاحیاء التراث، ۱۴۰۸ق.
  29. نیشابوری، مسلم بن حجاج صحیح مسلم، مترجم:دادود ناروئی، قاهره-مصر:دارالحدیث، ۱۴۱۲ق.