بایسته‌های مبلغان قرآنی در اندیشه‌های مقام معظم رهبری با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم و معارف قران کریم

2 استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن

چکیده

یکی از امور تأکید شده در آموزه‌های اسلامی، تبلیغ دین است. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به موضوع تبلیغ و رسالت مبلغان شده است. در این راستا مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) در موارد متعددی در سخنانشان ویژگی‌های مبلغان قرآنی را یادآوری کرده‌اند. این تحقیق که با روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است، ویژگی‌های مبلغان قرآنی را در اندیشه مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) با تأکید بر بیانیه گام دوم موردبررسی قرار داده است. برخی از ویژگی‌های مبلغ مربوط به استفاده از امکانات و مهارت‌ها، مانند مهارت‌آموزی تبلیغ، دانستن روان‌شناسی، آشنایی با فضای مجازی و آشنایی با زبان‌های خارجی است که در کنار موارد ذکرشده، رفتار مبلغان از اهمیت خاصی برخوردار است. ازجمله نتایج دیگر تحقیق این است که در کلام مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) به مواردی مانند ادب و مهربانی با مردم، استقامت و پایداری، تأیید گفتار مبلغ با اعمالش اشاره شده است. ازجمله وظایف یک مبلغ قرآنی، ترویج فضایل اخلاقی، اخلاص، ساده‌زیستی، پرهیز از تجملات و توجه به رشد و ترقی مخاطب؛ و از ویژگی‌های گفتاری یک مبلغ، بیان مستدل و معقول و استفاده از الگوهای دینی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Requirements of Quranic Preachers in Imam Khamenei’s Thoughts with Emphasis on the Declaration of the Second Step

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Shoaei 1
  • Muhammad Isamaili 2
1 Assistant Professor University of Quranic Sciences and Education (Corresponding Author)
چکیده [English]

One of the matters emphasized in Islamic teachings is the preaching of religion. During the victory of the Islamic Revolution, special attention was paid to the issue of preaching and mission of the preachers. In this regard, the Supreme Leader has mentioned the characteristics of Quranic preachers in several cases in his speeches. This Research, which has been written by descriptive-analytical method, has examined the characteristics of Quranic preachers in the thought of the Supreme Leader with emphasis on the declaration of the second step. Some of the characteristics of a preacher are related to the use of facilities and skills, such as learning skills of preaching, knowledge of psychology, and familiarity with cyberspace and knowing foreign languages. In addition to the above, the behavior of preachers is of particular importance. Among the other results of the Research is that in the words of the Supreme Leader, things such as politeness and kindness to the people, perseverance and stability, confirmation of the preacher’s speech with his actions are mentioned. Among the duties of a Quranic preacher, promoting moral virtues, sincerity, simplicity and avoiding luxuries and paying attention to the growth and development of the audience; and one of the characteristics of a preacher’s speech is a proved and reasonable expression and the use of religious patterns

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quranic Preachers
  • preaching
  • The Behavior of Quranic Preacher
  • The Speech of Quranic Preacher
  • Supreme Leader
  • Declaration of the Second Step of the Revolution
  1. قرآن، ترجمه محمدعلی رضایی اصفهانی و جمعی از اساتید جامعة المصطفی، انتشارات المصطفی، قم: چاپ دوم، 1388.
  2. شریف رضی، محمد بن حسین، نهج‌البلاغة، تصحیح: صبحی صالح، هجرت، قم: 1414ق.
  3. تمیمى آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم و درر الکلم، دفتر تبلیغات اسلامی، قم: 1366.
  4. حرانی، حسن بن علی بن شعبه، تحف العقول عن اخبار آل الرسول (علیهم‌السلام)، انتشارات جامعه مدرسین، قم: 1404.
  5. حسینی شاه‌عبدالعظیمی، حسین، تفسیر اثنی عشری، انتشارات میقات، تهران: 1363.
  6. خامنه‌ای، سید علی، حوزه و روحانیت در آئینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران: 1375.
  7. خندان، محسن، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران: 1374.
  8. راغب اصفهانی، حسین، مفردات الفاظ القرآن، دار القلم، دمشق: 1416.
  9. رضایی، محمدعلی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، کتاب مبین، رشت: 1380.
  10. رهبر، محمدتقی، پژوهشی در تبلیغ، بوستان کتاب، قم: 1393.
  11. زورق، محمدحسن، مبانی تبلیغ، سروش، تهران: 1390.
  12. شیرازی، محمد، جنگ روانی و تبلیغات، مفاهیم و کارکردها، دبیرخانه نخستین همایش علمی بررسی نقش تبلیغات در جنگ، تهران: 1376.
  13. طالقانی، محمود، پرتوی از قرآن، شرکت سهامی انتشار، تهران: 1362.
  14. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، موسسه الاعلمی للمطبوعات، لبنان: 1402.
  15. طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، دار النشره، قاهره: 1415.
  16. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، تهران: 1378.
  17. فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت: 1408.
  18. فیض کاشانی، ملامحسن، المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، محقق/مصحح، غفاری، علی اکبر، موسسه انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، قم: چاپ 4، 1417.
  19. قرائتی،محسن، تفسیر نور،  مرکز فرهنگى درس‌هایی از قرآن، تهران: 1383.
  20. قرائتی،محسن، مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ستاد اقامه نماز، قم: 1398.
  21. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران: 1362.
  22. متقی هندی، علی بن حسام‌الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق: بکری حیانی، صفوة السقا، مؤسسة الرسالة، بیروت: چاپ پنجم، 1401.
  23. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت: 1403.
  24. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران: 1389.
  25. میرشکاری، اصغر؛ بصیرت‌منش، حمید، آئینه حسن، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، قم: 1392.
  26. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ابلاغ توسط مقام معظم رهبری در 22/11/1397.
  27. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تاریخ دسترسی: 15/6/1400 نشانی: https://farsi.khamenei.ir
دوره 9، شماره 17
سال نهم، شماره هفدهم، پاییز و زمستان 1400
پاییز و زمستان 1400
صفحه 9-35
  • تاریخ دریافت: 26 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 12 آبان 1400